علم داده (Data Science) شامل مجموعهای از اصول، تعریف مسئله، الگوریتمها و فرآیندها است که هدف آن استخراج الگوهای غیرواضح و مفید از مجموعه دادهها است. امروز علم داده در حال تحول حوزههای علمی و کاربردی مختلف از پزشکی، روان شناسی، علوم اجتماعی، کسبوکار و مدیریت، علوم پایه، فنی و مهندسی و … است.
این دوره در ۳۱ جلسه برگزار میشود که هر جلسه ۳ ساعت و نیم است. جمعاً در این دوره بیش از صد ساعت محتوای آموزشی با تکیه بر حل مسئله از دنیای واقعی در حوزههای مختلف علم داده ارائه میگردد. برنامه هر جلسه به شرح زیر است:
جلسه اول: مقدمهای بر علم داده، نصب آناکوندا، کار اولیه با پایتون (اعداد، حروف، عملگرها)
جلسه دوم: ساختارهای داده، عبارات شرطی و حلقهها در پایتون
جلسه سوم: ماژولها و کتابخانه، توابع و کلاس در پایتون، مثال الگوریتم نیوتن-رافسون
جلسه چهارم: آشنایی با کتابخانه Numpy در پایتون، مروری بر مفاهیم جبرخطی و ماتریسها
جلسه پنجم: آشنایی با کتابخانه Pandas در پایتون
جلسه ششم: آشنایی با کتابخانه Matplotlib در پایتون
جلسه هفتم: روشهای آمار توصیفی و استنباطی برای شناخت داده- موردکاوی اول
جلسه هشتم: نحوه مواجهه با دادههای گمشده و دادههای پرت- موردکاوی دوم
جلسه نهم: مقدمهای بر یادگیری ماشین، آشنایی با الگوریتم kNN
جلسه دهم: پیادهسازی الگوریتم kNN در پایتون و آشنایی با مراحل مدلسازی در یادگیری ماشین – موردکاوی سوم
جلسه یازدهم: الگوریتم رگرسیون خطی
جلسه دوازدهم: پیادهسازی الگوریتم رگرسیون خطی در پایتون – موردکاوی چهارم
جلسه سیزدهم: رگرسیون گام به گام و رویکردهای قاعدهسازی در رگرسیون خطی- موردکاوی پنجم
جلسه چهاردهم: آشنایی با الگوریتم درخت تصمیم و جنگل تصادفی در یادگیری ماشین- موردکاوی ششم
جلسه پانزدهم: آشنایی با رگرسیون لجستیک
جلسه شانزدهم: آشنایی با الگوریتمهای kNN، درخت تصمیم، جنگل تصادفی و ماشین بردار پشتیبان برای حل مسائل دستهبندی
جلسه هفدهم: پیادهسازی الگوریتمهای دستهبندی در پایتون – موردکاوی هفتم
جلسه هجدهم: آشنایی با الگوریتمهای نظارتنشده؛ خوشهبندی و کاهش بعد
جلسه نوزدهم: پیادهسازی الگوریتمهای نظارتنشده در پایتون- موردکاوی هشتم
جلسه بیستم: مقدمهای بر یادگیری عمیق- موردکاوی نهم
جلسه بیستویکم: تحلیل سریهای زمانی
جلسه بیستودوم: پیادهسازی تحلیل سریهای زمانی در پایتون- موردکاوی دهم
جلسه بیستوسوم: مقدمهای بر زبان برنامهنویسی R: ساختارهای داده، عبارات شرطی، حلقهها، توابع و کتابخانه
جلسه بیستوچهارم: تحلیلهای آماری در R- موردکاوی یازدهم
جلسه بیستوپنجم: پیادهسازی یادگیری ماشین در R بخش اول – موردکاوی پنجم در R
جلسه بیستوششم: پیادهسازی یادگیری ماشین در R بخش دوم – موردکاوی هفتم در R
جلسه بیستوهفتم: آشنایی با مفاهیم پایگاه داده و انبار داده
جلسه بیستوهشتم: راهاندازی پایگاه داده MySQL- موردکاوی دوازدهم، بخش اول
جلسه بیستونهم: تمیزکردن و پردازش دادهها در SQL- موردکاوی دوازدهم، بخش دوم
جلسه سیام: کوئرینویسی پیشرفته در SQL- موردکاوی دوازدهم، بخش سوم
جلسه سیویکم: مقدمهای بر پیادهسازی محصولات دادهمحور- موردکاوی سیزدهم
علاقمندان به حوزه علوم داده (Data Science)، یادگیری ماشین و دادهکاوی، اعضای تیم داده و هوش تجاری شاغل در استارتاپها، سازمانها و کسب و کارها، علاقهمندان به امور پژوهشی در حوزه علم داده و افرادی که به دنبال آموزش های کاربردی و ارتقاء مهارت های خود هستند، میتوانند در این دوره شرکت نمایند. با مراجعه به صفحه آشنایی با رشتههای دانشگاهی مرتبط با علم داده در ایران به درک بیشتری در این حوزه میرسید.
متخصص علمداده براساس آخرین آمارهای رسمی جزو سه شغل برتر در سال 2022 هست. شغلی که علاوه بر جذابیت شغلی دارای حقوق و مزایای بسیار بالاتری به نسبت سایر مشاغل بوده است. متخصص علمداده فردی است که مهارتهای خود را در زمینه آمار و ساختن مدلهای یادگیری ماشین بکار میبرد تا پیشبینیها را انجام دهد و به سؤالات کلیدی در کسبوکار پاسخ دهد. همچنین یک متخصص علمداده باید درست مانند یک تحلیلگر داده قادر به پاکسازی، تجزیهوتحلیل و تجسم دادهها باشد. بااینحال، یک متخصص داده، عمق و تخصص بیشتری در این مهارتها دارد و همچنین قادر به آموزش و بهینهسازی مدلهای یادگیری ماشین است. متخصص علمداده فردی است که میتواند با پرداختن به سؤالات نامحدود و دگرگون پذیر و استفاده از دانش خود در مورد آمار و الگوریتمهای پیشرفته، ارزش زیادی را خلق کند.
دوره جامع علمداده در ۱۵ سرفصل کاربردی طی ۳۵۰ ساعت منطبق با نیازمندیهای بازار کار طراحی و برنامهریزی شده است. این دوره یک سفر منسجم و جامع جهت تبدیلشدن شما به یک متخصص علمداده خواهد بود. در این دوره با مفاهیم، تکنیکها و ابزارهای مرجع و تخصصی روز علمداده توسط برجستهترین اساتید در سرفصلهای زیر تدریس خواهند شد.
نرمافزار Adobe Illustrator، نرمافزاری است برای تولید تصاویر گرافیکی، تصویرسازی و صفحهآرایی. ایلاستریتور بعنوان مهمترین نرمافزار برپایه اصول وکتور در کنار یک نرمافزار رستر (بیتمپ) مانند ادوبی فوتوشاپ جعبه ابزار کاملی برای یک طراح گرافیک را بوجود میآورند. فایلهای وکتور یا برداری از نقاط و خطوط متصل به آنها بر اصول ریاضی بوجود میآیند در صورتیکه فایلهای رستر (بیتمپ) از پیکسل تشکیل شدهاند. نرمافزارهای رستر (بیتمپ) برای اصلاح عکس یا ایجاد تصاویر واقعگرایانه مناسب هستند و نرمافزارهای وکتور برای صفحهآرایی، تولید تصاویر گرافیکی و تصویرسازی مناسب هستند. امروزه طراحان گرافیک و تصویرسازان از ایلوستریتور برای طراحی انواع نشانه یا نشانهنوشته، تبلغات محیطی مانند بیلبرد، انواع اقلام چاپی از کارت ویزیت گرفته تا پوستر، تصاویر گرافیکی برای فضای مجازی و تبلیغات و طراحی رابط کاربری برای نرمافزارهای وب و موبایل یا طراحی مد استفاده میکنند. درواقع هر طراح فعال در حوزه خلق تصویر دیجیتال باید استفاده از ایلوستریتور را بیاموزد.
این دوره برای هنرجویان هنرستان و دانشجویان رشته گرافیک، صفحهآرایی، تصویرسازی، طراحی پارچه و فعالان حوزه تبلیغات و هر کسی که در حیطه خود نیاز به تولید تصاویر دوبعدی دارد مناسب است.
نرمافزار Adobe Illustrator حداقل نسخه (۲۷.۷) ۲۰۲۳
حداقل سیستم مورد نیاز:
CPU: Core i5 با امکان SSE 4.2
GPU: ۱ Gb رم با پشتیبانی از OpenGL 4.0
RAM: ۸ Gb
همچنین داشتن یک قلم دیجیتال ساده میتواند روند کار با نرمافزار را راحتتر کند اما الزامی نیست.
این دوره پیشنیاز خاصی ندارد ، اما آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی مانند طراحی، رنگشناسی و ترکیببندی به استفاده کارآمدتر از این ابزار کمک کند.
بعد از گذراندن این دوره شما با تمام جزییات ادوبی ایلوستریتور آشنا میشوید و با انجام تمرینها و مطالعه سرفصلهای ارائه شده میتوانید به این نرمافزار مسلط شوید.
ادوبی ایلوستریتور پیشنیاز بسیاری از دورههای گرافیک دیزاین و تصویرسازیست و با تسلط به این نرمافزار میتوانید در دورههای مرتبط با این حوزهها شرکت کنید.
با گذراندن دورههای مدرسه اینورس، شما گواهی پایان دوره دریافت میکنید.
با هدف استعدادیابی و آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان ایرانی در رشته های برنامه نویسی، بازی سازی، انیمیشن سازی بر بستر زبان برنامه نویسی اسکرچ
Scratch بهترین نرم افزار برنامه نویسی آموزشی با هدف تقویت تفکر محاسباتی(منطقی) برای کودکان است.
با استفاده از Scratch می توانید پروژه های تعاملی ، داستان های دیجیتالی تعاملی، بازی ها و انیمیشن های دیجیتال بسازید،از آن لذت ببرید، واز تخیل خود بهره بگیرید و انها را زنده کنید و سازنده فناوری باشید.
این سیستم (اسکرچ) از یک روش اسان و سرگرم کننده برای اموزش استفاده می کند و محیط کار جذاب و تعاملی و قابل درک اراعه کرده است
اسکرچ یک زبان برنامه نویسی به صورت گرافیکی و بصری است که در آن برخلاف برنامه نویسیهای دیگر هیچ گونه دستوری تایپ نمیشود و تمامی دستورات آن به شکل گرافیکی و تصویری انجام میشود و در نهایت منجر به ساخت برنامه میشود.
کودکانی که به برنامه نویسی و منطق برنامه نویسی تسلط پیدا میکنند مسائل را بهتر میتوانند حل کنند و همچنین مهارت های استدلال و تحلیلی عمیق تری را برای خود ایجاد می کنند.
کودکان می توانند با استفاده از معماها ،، بازی های کدنویسی و چالش ها، مهارت هایی مانند حل مسئله ، صبر ، خلاقیت و پشتکار خود را پرورش (رشد) دهند.
مهارت هایی که در این زبان برنامه نویسی آموخته می شوند قابل استفاده در زبان های پایه ای برنامه نویسی همچون: جاوا و پایتون و… می باشد، در واقع می توان آشنایی با مفاهیم و کاربردهای زبان Scartch را پیش نیاز یادگیری همه زبان های برنامه نویسی دیگر دانست.
اسکرچ برای رده سنی 8 تا 16 سال بسیار مفید است.
با پیشرفت روز افزون تکنولوژی در زندگی روزمره، تسلط بر برنامه نویسی کامپیوتر نه تنهای برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان و نوجوانان نیز یک ضرورت است و برای اینده انها یک مزیت بزرگ است. در حقیقت، برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان به موضوعی ارزش آفرین و به نوعی آینده نگری تبدیل شده است.
با توجه به اینکه کودکان در معرض تکنولوژی قرار دارند بهتر است بجای اینکه تنها یک کاربر باشند در این فضا یک تولیید کننده باشند و هدفمند تر از تکنولوژی استفاده کنند و انها تشویق به کسب مهارت شوند.
با رشد روز افزون الکترونیک ابزارهای دیجیتال نیاز است کودکان از سنین پایین شروع به یادگیری برنامه نویسی کنند.
یادگیری اسکرچ موجب داشتن ذهنی خلاق پایداری و یادگیری نحوه برطرف کردن مشکلات کارگروهی و… در فرد می شود.
مهارت های اصلی برنامه نویسی یا علوم کامپیوتر و درک اساسی را برای افزایش توانایی های برنامه نویسی خود ایجاد کنند .
راهی برای ارتباط انها با دنیای تکنولوژی است.
کودکان را با ایجاد منطق و تفکر خلاق آشنا می کند.
سرگرم کننده است
تقویت توجه به جزییات
انعطاف پذیری را اموزش می دهد
مهارت حل مسعله را اموزش می دهد
مهارت های استدلال منطقی را اموزش می دهد
باعث رشد خلاقیت و مقاومت در برابر چالش ها می شود
Scratch یکزبان برنامهنویسی بصری و وبسایتی سطح بالا و مبتنی بر بلوک است که عمدتاً برای کودکان بهعنوان یک ابزار آموزشی با مخاطبان هدف سنی 5 تا 16 سال هدف قرار میگیرد. کاربران در سایت میتوانند با استفاده از یک رابط بلوک مانند پروژههایی را در وب سایت ایجاد کنند.
برای پیادهسازی انیمیشنها و بازیها مورداستفاده قرارمی گیرد و علاوه بر سرگرمی کودکان، آنها را با دنیای برنامهنویسی آشنا میکند و هوش الگوریتمی و حل مسئله آنها را تقویت میکند.
در این دوره علاوه بر یادگیری موارد پایه، با پیادهسازی بازیهای متفاوت یادگیری آنها بهصورت تثبیت شده قرار میدهد
ایرانیان سایبر راهی جذاب و سرگرم کننده برای آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان است. بهترین کلاس های برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان 8 تا 18 ساله را از ما بخواهید. کلاس های برنامه نویسی ما طراحی شدهاند تا به کودکان دانش، مهارت و اعتماد لازم برای رشد در دنیای دیجیتال را بدهند. همین الان برای شروع آموزش برنامه نویسی کودک و نوجوان خود اقدام کنید
Scratch بهترین نرم افزار برنامه نویسی آموزشی برای کودکان است. با استفاده از Scratch می توانید بازی ها و پروژه های تعاملی بسازید و از آن لذت ببرید.
اسکرچ یک محیط برنامه نویسی رایگان است که در مرورگر وب شما اجرا می شود. کاربران Scratch فقط کودکان نیستند، والدین نیز میتوانند در کنار فرزندان خود برنامه های جذاب بسازند.
در این دوره آموزش رایگان اسکرچ، شما نحوه کار با Scratch را به خوبی یاد می گیرید. ما 6 بازی ویدیویی مختلف و پروژه های تعاملی را برنامه نویسی می کنیم.
این دوره پیش نیاز ندارد و لازم نیست که تجربه قبلی برنامه نویسی داشته باشید، همین که بتوانید از ماوس استفاده کنید و تایپ کنید کافی است.
این دوره برای چه کسانی مفید است:
کودکان 8 تا 16 ساله که میخواهند پروژه های برنامه نویسی سرگرم کننده بسازند.
والدینی که میخواهند به بچه هایشان کمک کنند برنامه نویسی یاد بگیرند.
معلمینی که می خواهند در مدرسه به دانش آموزان خود برنامه نویسی یاد دهند.
و هر کسی که به Scratch علاقه دارد.
دانشمندان آزمایشگاه رسانه امآیتی زبان برنامهنویسی اسکرچ (Scratch) را طراحی نموده و در سال ۲۰۰۷ بهطور رسمی و به صورت کاملاً رایگان به دنیا عرضه کردند. این برنامه نویسان که به دنبال راه کاری بودند تا زبانی را طراحی کنند که کار کردن با آن بسیار ساده باشد با الهام گرفتن از روش بازی کودکان با لگو قطعات خانه سازی که با استفاده از آن میتوان سازههای مختلفی ایجاد کرد. سعی کردند مفاهیم اصلی برنامهنویسی را در قالبی کاملاً بصری و همچون ساخت یک خانه با لگو آموزش دهند.
کودکان به هیچ وجه نیازی به نوشتن حتی یک خط کد هم برای تکمیل پروژه خود ندارند بلکه کدهای این زبان برنامهنویسی در قالب شکلهای مختلف در معرض دید کودک قرار میگیرد. حال کودک با کنار هم قرار دادن این اشکال اقدام به کدنویسی میکند. چنین قابلیت منحصر به فردی به وسیلهٔ شکلهای مختلف فراهم شدهاست به این صورت که فقط اشکال خاصی هستند که میتوان آنها را در کنار یکدیگر جفت کرد.
زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch) گروه سنی ۸ تا ۱۶ سال را هدف قرار داده است و در نسخه اسکرچ جونیور کودکان ۵ تا ۷ سال هدف می باشد، البته دیگر گروه های سنی هم اگر در سطح مبتدی باشند می توانند جهت یادگیری مفاهیم اصلی برنامه نویسی از این زبان کمک بگیرند. به عنوان مثال، در دانشگاه هاروارد و برکلی دوره های مقدماتی برنامه نویسی با استفاده از این زبان برگزار می شود ، به همین دلیل ما اعتقاد داریم زبان اسکرچ برای همه کسانی که علاقه مند به برنامه نویسی هستند کاربرد دارد.
زبان برنامه نویسی اسکرچ این امکان را برای کاربران فراهم می آورد تا خلاقانه فکر کنند، به صورت نظامند به تحلیل مسائل بپردازند و همچینن کارگروهی را یاد بگیرند. به نظر می رسد که این مهارت ها به عنوان بخشی از مهارت های لازم و ضروری برای زندگی در قرن ۲۱ باشد. به عبارت دیگر، زمانیکه کودکان برنامه نویسی با اسکرچ (Scratch) را فرا می گیرند، با اصولی آشنا می شوند که به منزله بخشی مهم از زندگی در دنیای دیجیتال اند. پس از فراگیری اصول برنامه نویسی با اسکرچ (Scratch)، کودکان استراتژی های مهمی از جمله حل کردن مسائل ریاضیاتی و کامپیوتری، طراحی پروژه و به اشتراک گذاشتن نظرات خود را با دیگران نیز فرا می گیرند.
مدیر پروژهٔ زبان برنامهنویسی اسکرچ در دانشگاه امآیتی، Mitchel Resnick، اعتقاد دارد:هرکسی در عصر حاضر برنامه نویسی بلد نباشد بی سواد است.به اعتقاد وی، کودکان عصر فناوری کودکانی نیستند که بتوانند ایمیل ارسال کنند، اپلیکیشن نصب کنند و چت کنند بلکه کودکان واقعی عصر فناوری کسانی هستند که بتوانند با سیستمها، گجتها و پلتفرمهای مختلف صحبت کنند و آنچه مسلم است اینکه روش صحبت کردن با چنین سیستمهایی، یادگیری اصول برنامهنویسی است.در حال حاضر زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch) در بیش از ۱۵۰ کشور جهان توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار گرفته و به بیش از ۶۰ زبان زنده دنیا بهینه شده است که زبان فارسی هم یکی از آنها است. در واقع با تغییر زبان، این امکان را خواهیم داشت تا کل محیط این زبان برنامه نویسی را با زبان مد نظر خود پیش روی داشته باشیم.
کارشناسان معتقد هستند یادگیری برنامه نویسی در عصر حاضر مانند یادگیری خواندن و نوشتن است و چون یادگیری در سن پایین سریع است، پس آموزش برنامه نویسی به کودکان بسیار حائز اهمیت میباشد. برنامه نویسی میتواند مزایای زیادی در تربیت کودکان و جهت دهی اهداف آنها داشته باشد.
یکی از راه هایی که میتوان به کمک آن مهارت حل مسئله و تفکر ریاضی را به کودکان یاد داد، برنامه نویسی است اما آموزش برنامه نویسی کودکان خود مهارت خاصی نیاز دارد. اولین گام، تقسیم یک موضوع به بخشهای کوچکتر است تا حل آن ساده شود. زمانی که کودک میخواهد با استفاده از برنامه نویسی یک بازی طراحی کند، شکستن مسئله به زیر مسئلههای کوچکتر اهمیت زیادی دارد. درواقع او باید پروژه ای را که قرار است انجام دهد را به چند مینی پروژه تقسیم کند.
او برای حل کردن هر کدام از آن مینی پروژه ها، دفعات زیادی به مشکل بر میخورد و برای رفع آنها راههای زیادی را امتحان میکند. این فرآیند به کودکان کمک میکند که بتوانند مهارت حل مسئله را به خوبی درک کنند و آموزش ببینند. اعتماد به نفس و حس استقلالی که کودک بعد از به پایان رساندن پروژه خود به دست میآورد، تاثیر زیادی در خلاقیت و تصمیم گیریهای فردی او خواهد داشت.
در ۱۷ سال اخیر بیش از ۳۵ هزار نفر در سون لرن به صورت تخصصی آموزش برنامه نویسی دیده اند و هزاران نفر از این عزیزان در شرکتهای مختلف استخدام شده اند.
مهمترین عامل موفقیت دانشپذیرانی که موفق به استخدام و کسب درآمد پس از دورههای سون لرن بوده اند، نظم و استمرار در پیگیری محتوای دوره و انجام تمرینها و چالش پذیری آنها بوده است.