0

آموزش فیزیک عمومی ۱ همیار درس | به همراه حل مهمترین تمرین های آخر فصل کتاب هالیدی

آموزش فیزیک عمومی ۱ همیار درس | به همراه حل مهمترین تمرین های آخر فصل کتاب هالیدی

درباره این دوره

آموزش فیزیک عمومی 1 همیاردرس که با نام “فیزیک 1 دانشگاه” یا “فیزیک 1 هالیدی” هم شناخته می شود، را باید یک آموزش شاخص در حوزه تدریس این درس برآورد کرد. همانند دیگر آموزش‌های همیاردرس، کامل بودن سرفصل‌ها به همراه تشریح جزء به جزء مباحث درسی از خصوصیت این آموزش می باشد. حل مهمترین مسائل آخر فصل کتاب فیزیک هالیدی (بیش از 350 تمرین)، به شکل گام به گام و تشریحی از شاخصه های این همیاردرس به شمار می رود به طوریکه دانشجو بعد از مشاهده آموزش، قادر به حل مهمترین تمرین های فیزیک عمومی 1 خواهد بود. این دوره آموزشی دانشگاهی از صفر تا صد و به زبان ساده به مواردی مانند اندازه گیری، حرکت، بردارها، حرکت دوبعدی و سه بعدی، نیرو و حرکت، انرژی جنبشی و کار، انرژی پتانسیل و پایستگی،تکانه خزی، چرخش، غلطتش و تعادل می‌پردازد.

درس اول: اندازه گیری

  • اندازه گیری ها
  • دستگاه بین المللی یکاها
  • طول
  • جرم
  • زمان
  • تبدیل یکاها

درس دوم: حرکت در راستای خط راست

  • مکان
  • جابجایی
  • نمودار مکان-زمان
  • سرعت میانگین
  • حرکت یکنواخت
  • تندی میانگین
  • سرعت لحظه ای
  • نمودار سرعت زمان
  • شتاب میانگین
  • شتاب لحظه ای
  • حرکت شتابدار با شتاب ثابت
  • سقوط آزاد
  • مساحت زیر نمودار سرعت زمان و شتاب زمان

درس سوم: بردارها

  • کمیت های برداری و اسکالر
  • جمع بردارها به روش هندسی
  • مولفه های بردار
  • بردار یکه
  • جمع بردارها با استفاده از مولفه ها
  • ضرب بردارها

درس چهارم: حرکت دو بعدی و سه بعدی

  • مکان
  • جابجایی
  • سرعت متوسط
  • سرعت لحظه ای
  • شتاب متوسط
  • شتاب لحظه ای
  • حرکت شتابدار با شتاب ثابت در دو یا سه بعد
  • حرکت پرتابی
  • حرکت دایره ای یکنواخت
  • حرکت نسبی در یک بعد
  • حرکت نسبی در دو بعد

درس پنجم: نیرو و حرکت (1)

  • قانون اول نیوتون
  • قانون دوم نیوتون
  • معرفی برخی از نیروها
  • قانون سوم نیوتون
  • کاربرد قوانین نیوتون در حل مسائل مختلف

درس ششم: نیرو و حرکت (2)

  • نیروی اصطکاک
  • نیروی پس کشی و سرعت حد
  • حرکت دایره ای یکنواخت و نیروی مرکزگرا

درس  هفتم: انرژی جنبشی و کار

  • کار نیروی ثابت
  • کار کل
  • کار نیروی وزن
  • کار نیروی عمودی سطح
  • کار نیروی متغیر
  • نیروی فنر
  • قضیه کار-انرژی
  • توان

درس هشتم: انرژی پتانسیل و پایستگی انرژی

  • کار و انرژی پتانسیل
  • نیروهای پایستار و ناپایستار
  • تعیین مقادیر انرژی پتانسیل
  • انرژی پتانسیل گرانشی
  • انرژی پتانسیل کشسانی
  • پایستگی انرژی در حالت خاص (در حضور نیروهای پایستار)
  • منحنی انرژی پتانسیل
  • پایستگی انرژی در حالت کلی

درس نهم: تکانه خطی

  • مرکز جرم
  • قانون دوم نیوتن برای یک مجموعه از ذرات
  • تکانه خطی (اندازه حرکت)
    • برخورد و ضربه
    • قانون پایستگی تکانه خطی
    • انواع برخورد
    • سرعت مرکز جرم
  • برخورد کشسان یک بعدی با هدف ساکن
  • برخورد کشسان یک بعدی با هدف متحرک
  • برخورد دوبعدی

درس دهم: چرخش

  • معادله مکان زاویه ای –  زمان
  • جابجایی زاویه ای
  • سرعت زاویه ای متوسط
  • سرعت زوایه ای لحظه ای
  • شتاب زاویه ای متوسط
  • شتاب زاویه ای لحظه ای
  • حرکت شتابدار با شتاب زاویه ای ثابت
  • انرژی جنبشی دورانی
  • لختی دوران
  • قضیه محورهای موازی
  • گشتاور نیرو
  • قانون دوم نیوتن برای حرکت دورانی
  • کار و انرژی جنبشی دورانی

درس یازدهم: غلتش

  • غلتش به عنوان حرکت ترکیبی انتقال و چرخش
  • انرژی جنبشی غلتش
  • نیروهای غلتش (اصطکاک و غلتش)
  • غلتش رو به پایین در سطح شیبدار
  • یویو
  • نگاهی دیگر به گشتاور نیرو
  • تکانه زاویه ای
  • شکل زاویه ای قانون دوم نیوتن
  • تکانه زاویه ای یک سیستم از ذرات
  • تکانه زاویه ای یک جسم صلب در حال گردش حول محور ثابت
  • پایستگی تکانه زاویه ای

درس دوازدهم : تعادل

  • شروط تعادل
  • چند نمونه از تعادل ایستا
  • ساختارهای نامعین
  • کشسانی
موسسه برگزارکننده

همیار درس

مدرس

آسیه جعفری

دوره‌های مشابه
درباره دوره: با جدیدترین مدرس از کاخ سفید، رئیس جمهور جورج دبلیو بوش، وارد دفتر بیضی شکل او می‌شوید. او با بانوی اول سابق لورا بوش، فرمانده اسبق کل قوا در مورد تماس‌‌های سخت و درس‌‌های زندگی که شغل او را شکل دادند، صحبت می‌‌کند. شما باید یک سبک رهبری ایجاد کنید که برای شما صدق کند و با برقراری ارتباط شخصی با همه افراد تیم خود، رهبری را بیاموزید. آموزش رهبری با جورج بوش: 1 - آشنایی با مدرس خود 2 - هنر دیپلماسی شخصی 3 - نگاه به افق 4 - ایجاد یک تیم قوی 5 - اتخاذ تصمیمات سخت 6 - رسیدن به نتیجه با مسئولیت‌پذیری 7 - مدیریت بحران 8 - ساخت سبک ارتباطی خود 9 - راهی به سوی سیاست 10 - ورود به خدمات عمومی 11 - اولویت‌بندی آنچه مهم است 12 - "خوشا به حال نقاشان"
درباره دوره: موضوع آمار توصیفی (Descriptive statistics) تنظیم و طبقه‌بندی داده‌ها، نمایش ترسیمی، و محاسبهٔ مقادیری از قبیل نما، میانگین، میانه و ... می‌باشد که حاکی از مشخصات یکایک اعضای جامعهٔ مورد بحث است. در آمار توصیفی اطلاعات حاصل از یک گروه، همان گروه را توصیف می‌کند و اطلاعات به دست آمده به دسته‌جات مشابه تعمیم داده نمی‌شود. به‌ طور کلی از سه روش در آمار توصیفی برای خلاصه‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود: دانلود اسلایدها متأسفانه جلسات اول و دوم این کلاس ضبط نشده‌است. فیلم های آموزشی: 1 - جلسه سوم 2 - جلسه چهارم 3 - جلسه پنجم 4 - جلسه ششم و هفتم 5 - جلسه هشتم
درباره دوره: امروزه فناوری کامپیوتر نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره انسان‌ها دارد. از این رو، در اکثر رشته‌های دانشگاهی، بخصوص رشته‌های مهندسی، با به‌کارگیری قدرت‌های فناوری کامپیوتر شاهد بهبودها و پیشرفته‌ای چشمگیری هستیم. دنیای کامپیوتر به دو دسته کلی سخت‌افزار و نرم‌افزار دسته‌بندی می‌شود. برای ایجاد نرم‌افزار برای کاربردهای مختلف در کلیه رشته‌ها نیاز به آموزش و به‌کارگیری زبان برنامه‌نویسی است. دوره آموزش مبانی برنامه نویسی کامپیوتر از مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی مکتب خونه با هدف ورود به دنیای برنامه نویسی با مفاهیمی کاملاً پایه و برای مبتدیان تهیه و تدوین شده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت. آموزش مبانی برنامه نویسی کامپیوتر پیشرو، سعی کرده است مبانی برنامه‌نویسی و کلیه مفاهیم مربوط به آن را پوشش دهد. مهم‌ترین و اساسی‌ترین قدم در یادگیری برنامه‌نویسی کامپیوتر، یادگیری مفاهیم مربوط به تفکر الگوریتمی به‌حساب می‌آید. در این آموزش فارغ از هر نوع زبان برنامه‌نویسی، سعی شده است تفکر الگوریتمی و مفاهیم پایه برنامه‌نویسی شامل متغیرها، شرط، تکرارهای معین و نامعین، آرایه‌ها و رشته‌ها و مفهوم متدها و غیره با استفاده از مثال‌های فراوان تدریس شود.زبان مورد استفاده در این آموزش مبانی برنامه نویسی کامپیوتر، Java است ولی همان‌طور که در جلسات 11 تا 13 ذکر شده، مشخص خواهد شد که کدهای نوشته شده در این آموزش به‌راحتی در تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی قابل استفاده هستند و می‌تواند مورد استفاده کلیه دانشجویان و حتی دانش‌آموزان علاقه‌مند باشد. دوره آموزش مبانی برنامه نویسی نام برده در ٣٠ جلسه به مدت ٤٩ ساعت آموزش توسط دانشگاه بناب تهیه و هم‌اکنون در مکتب خونه قرار گرفته است. دوره آموزش مبانی برنامه نویسی کامپیوتر برای تمامی افرادی که به برنامه نویسی کامپیوتر علاقه دارند و می‌خواهند وارد دنیای برنامه نویسی شوند دوره‌ای ایده آل به‌حساب می‌آید و به زبان ساده و شیوا دانشجویان دوره را با مفاهیم برنامه نویسی آشنا خواهد کرد. در آموزش مبانی برنامه نویسی کامپیوتر تمامی مباحث پیرامون برنامه نویسی کامپیوتر از پایه تا سطوح بالا در سرفصل‌های مختلفی تدریس می‌شود. این دوره از مفاهیمی مانند الگوریتم و فلوچارت شروع می‌شود و با نصب محیط‌های برنامه نویسی و آشنایی با مفاهیمی مانند متغیر، ثابت، کلاس، تابع و غیره کار را ادامه خواهد داد تا متقاضی به درک نسبتاً خوبی از برنامه نویسی برسد. همچنین در پایان این دوره یک پروژه کوچک به‌عنوان جمع‌بندی برای مفاهیم تدریس شده ارائه می‌شود تا کاربر به‌صورت عملی نیز اقداماتی انجام دهد. علاوه بر این در طول تدریس مثال‌ها و نمونه‌های مختلفی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. از آنجایی که انسان‌ها از زبان‌های مختلفی برای برقراری ارتباط و انتقال افکار، ایده‌ها، پیام‌ها و اعمال خود به دیگران استفاده می‌کنند، به همین ترتیب برای برقراری ارتباط با کامپیوترها، یک زبان قابل‌فهم کامپیوتری به نام زبان برنامه نویسی موردنیاز است؛ بنابراین، زبان برنامه نویسی راهی برای برقراری ارتباط با کامپیوتر و ارائه دستورالعمل‌ها به کامپیوتر به‌حساب می‌آید تا کامپیوتر بتواند وظایف ما را انجام دهد. برنامه نویسی کامپیوتری فرآیند طراحی و ساخت برنامه‌ها به‌منظور اجرای موفقیت‌آمیز دستورالعمل‌ها است. در دو دهه گذشته تقاضا برای برنامه نویسی کامپیوتر (Computer Programming) به‌شدت افزایش یافته است و مردم در حال یادگیری برنامه نویسی کامپیوتری هستند زیرا انگیزه فراوانی به چنین زمینه‌ای پیدا می‌کنند. برنامه نویسی توسط کدینگ (کد نویسی) انجام می‌شود و ما با نوشتن کد روی کامپیوتر برنامه ایجاد می‌کنیم. کد کامپیوتری منطق ذهن انسان است که ما برای اجرای دستورات خود ایجاد کرده و بر اساس آن نتایج را دریافت می‌کنیم. با استفاده از مفاهیم برنامه نویسی کامپیوتری، می‌توان چندین الگوریتم را که برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌شود، تحلیل، توسعه و پیاده‌سازی کرد. از آنجایی که انسان از زبان‌های مختلفی مانند انگلیسی، فارسی و سایر زبان‌های منطقه‌ای برای ارتباط استفاده می‌کند، به همین ترتیب، چندین زبان برنامه نویسی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانیم دستورالعمل‌ها را ارائه دهیم و برنامه‌ها را اجرا کنیم. در دوره آموزش مبانی برنامه نویسی کامپیوتر سعی شده که مفاهیم برنامه نویسی برای کاربران با زبانی شیوا و ساده پوشش داده شود تا بتوانند راحت‌تر وارد این حوزه شوند. یک برنامه دنباله‌ای از دستورها است. هر دستور باعث می‌شود کامپیوتر یک عمل خاص را انجام دهد. هر عمل در یک کامپیوتر مجموعه‌ای دقیق از سیگنال‌های الکتریکی است. هنگامی‌که یک برنامه کامپیوتری درست باشد و دستورات کامپیوتر را وادار می‌کند آنچه را که برنامه نویس قصد دارد انجام دهد، کامپیوتر یک کار را با موفقیت انجام می‌دهد. امروزه برنامه نویسان دستورالعمل‌های خود را با کد می‌نویسند که متنی است که با استفاده از قوانین یک زبان کامپیوتری خاص نوشته می‌شود. زبان‌های برنامه نویسی متعددی برای این منظور وجود دارد. هر علمی دارای مفاهیم اساسی است که باید به‌طور کامل درک شوند. فردی می‌تواند در ریاضیات خوب باشد اگر مفاهیم اولیه برای مطالعه ریاضی در مقاطع بالاتر مشخص باشد، در زبان انگلیسی، باید واژگان و گرامر انگلیسی را خوب بلد باشد تا بتواند خیلی خوب به انگلیسی صحبت کند، بنویسد و ارتباط برقرار کند. این جنبه برای زبان‌های برنامه نویسی کامپیوتر نیز صادق است و هر فردی که می‌خواهد وارد دنیای برنامه نویسی شود باید با مفاهیم زیر آشنا باشد: برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس کامپیوتر خوب و ارتقای سطح دانش خود در برنامه نویسی کامپیوتر، باید این مفاهیم اولیه را بسیار خوب بلد باشید. همچنین هر زبان برنامه نویسی سینتکس و روش اجرای خود را دارد و مجموعه قوانین خاص خود را دارد؛ اما هدف همان است که کامپیوتر دستورات ما را بفهمد، برنامه را اجرا کند و نتایج محاسباتی مناسب را به دست آورد. اگر هیچ پیشینه‌ای از دانش برنامه نویسی کامپیوتر ندارید، نگران نباشید، دوره آموزش مبانی برنامه نویسی کامپیوتر با هدف آموزش این مفاهیم در اختیار شما قرار دارد. برنامه نویسی کامپیوتر از ابتدا تاکنون مسیرهای پرپیچ‌وخم بسیار زیادی را طی کرده که عمده تاریخچه این مسیر به‌صورت موارد زیر است: 1206: الجزاری (Al-Jazari)، مهندس عرب، دستگاه درام قابل‌برنامه‌ریزی را اختراع کرد که می‌توانست چندین الگوی درام و ریتم را به صورت خودکار پخش کند. 1801: ماشین بافندگی ژاکارد که توسط ژوزف ماری ژاکارد (Joseph Marie Jacquard | بافنده فرانسوی) اختراع شد، توانست با تغییر برنامه بافته‌ای مختلفی تولید کند. در قرن نهم، الگوریتم‌های مختلفی برای رمزگشایی معرفی شدند. یک ریاضیدان عرب الکندی الگوریتمی را ایجاد کرد که قادر به رمزگشایی کد رمزگذاری شده بود. این الگوریتم به الگوریتم رمزنگاری معروف بود. 1843: آدا لاولیس (Ada Lovelace)، ریاضیدان، الگوریتمی برای محاسبه دنباله‌ای از اعداد برنولی منتشر کرد. الگوریتم توسط موتور تحلیلی که توسط چارلز بابیج (Charles Babbage) ارائه شده بود انجام شد. 1880: هرمان هولریث (Herman Hollerith)، مخترع آمریکایی، ایده و مفهوم ذخیره داده‌ها را به شکل قابل خواندن توسط ماشین اختراع کرد. دهه 1940: تجهیزات ضبط واحد، یعنی IBM 602 و IBM 604، به اولین کامپیوترهای الکترونیکی تبدیل شدند که توسط پانل‌های کنترل برنامه‌ریزی شدند. کد ماشین قبلی زبان برنامه نویسی کامپیوتری شناخته شده‌ای بود که از طریق آن دستورالعمل‌ها به‌صورت نماد دودویی به کامپیوتر داده می‌شد. بعدها، زبان اسمبلی به وجود آمد که برنامه نویسان را قادر می‌ساخت تا مجموعه دستورالعمل‌ها را به‌صورت متن مشخص کنند که هرکدام یک نام معنی‌دار برای تعیین آدرس‌ها داشتند. با توسعه بیشتر، زبان‌های سطح بالا معرفی شدند که فرآیند توسعه برنامه را بسیار آسان، ساده و قابل‌درک می‌کردند؛ بنابراین، زبان‌های سطح بالا مختلفی توسعه یافتند که از آن‌ها FORTRAN اولین زبان پرکاربرد بود. بعدها زبان‌های بیشتری مانند COBOL و Lisp توسعه یافتند. اواخر دهه 1960: همان‌طور که هنوز دوران پانچ کارت بود، برنامه‌های کامپیوتری با استفاده از کارت پانچ یا نوار کاغذی نوشته می‌شدند. در این سال، نوشتن برنامه‌های کامپیوتری به‌طور مستقیم بر روی کامپیوتر از طریق ویرایشگرهای متن امکان‌پذیر شد و دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها و پایانه‌های کامپیوتری ارزان شدند. چندین زبان برنامه نویسی زیر وجود دارد که به برنامه نویسان امکان پردازش و اجرای برنامه‌های کوچک و همچنین بزرگ را می‌دهد، مهم‌ترین و پرکاربردترین این زبان‌ها به‌صورت فهرست موارد زیر است: این‌ها برخی از زبان‌های برنامه نویسی کامپیوتر اولیه هستند. علاوه بر این زبان‌ها، زبان‌های برنامه نویسی بسیار بیشتری مانند Php ،Ruby ،Swift ،R ،Scala و بسیاری دیگر وجود دارد. زبان‌هایی که به‌عنوان یک برنامه نویس یاد خواهید گرفت به کاری که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. مثلاً: اگر به فکر ورود به دنیای برنامه نویسی هستید و دوست دارید در این صنعت وارد بازار کار شوید باید از مفاهیم پایه و آشنایی با مبانی برنامه نویسی شروع کنید. دوره آموزش مبانی برنامه نویسی کامپیوتر بهترین نقطه شروع برای این هدف و یکی از بهترین دوره‌های آموزشی مبانی برنامه نویسی است که هم‌اکنون با ثبت‌نام رایگان در این درس مبانی می‌توانید در آن شرکت کنید و مبانی کامپیوتر و زبان‌های برنامه نویسی را گام به گام یاد بگیرید. فیلم های آموزشی: 1 - جلسه اول: قوانین کلاسی، سرفصل ها، منابع درس، پروژه ها و بارم بندی 2 - جلسه دوم: فلسفه مسئله و راه حل مسئله 3 - جلسه سوم: ساختار پایه الگوریتمهای کامپیوتری 4 - جلسه چهارم: ساختار پایه فلوچارت و مثالهای اولیه تکرار معین 5 - جلسه پنجم: مثالهای شرط و تکرار معین 6 - جلسه ششم: مثالهای تکمیلی تکرار معین 7 - جلسه هفتم: دستور و مثالهای تکرار نامعین 8 - جلسه هشتم: مثالهای تکمیلی تکرار نامعین 9 - جلسه نهم: ادامه مثالهای تکمیلی تکرار نامعین 10 - جلسه دهم: مثالهای تکمیلی (مثلث پاسکال، نیوتن-سریهای ریاضی) 11 - جلسه یازدهم: دستورات برنامه نویسی در زبان Java 12 - جلسه دوازدهم: نصب محیط برنامه نویسی Java (با Eclipse در ویندوز و لینوکس) 13 - جلسه سیزدهم (بخش اول): نصب محیط برنامه نویسی C++ (با Dev-C++ و Eclipse) 14 - جلسه سیزدهم (بخش دوم): مثالهای کدنویسی ساده Java در Eclipse 15 - جلسه سیزدهم (بخش سوم): مثالهای بیشتر کدنویسی Java در Eclipse 16 - جلسه چهاردهم: مفهوم آرایه‌های تک بعدی 17 - جلسه پانزدهم: مثالهای آرایه‌های تک بعدی 18 - جلسه شانزدهم: روشهای اولیه مرتب سازی، جستجو و ادغام آرایه‌های مرتب 19 - جلسه هفدهم: محاسبه فاکتوریل و توان اعداد خیلی بزرگ به کمک آرایه‌ها 20 - جلسه هجدهم: ضرب و جمع اعداد خیلی بزرگ، مثلث پاسکال، نیوتن با روش بهتر 21 - جلسه نوزدهم: مثال کدنویسی: آرایه ها و اعداد تصادفی 22 - جلسه بیستم: مقدمات رشته ها 23 - جلسه بیست و یکم: مثال کدنویسی: اعداد خیلی بزرگ به کمک رشته ها 24 - جلسه بیست و دوم: کار با فایلهای متن در Java (مثال فاکتوریل اعداد خیلی بزرگ) 25 - جلسه بیست و سوم: عملیات مختلف روی رشته ها 26 - جلسه بیست و چهارم: برنامه زیرمجموعه‌ها و جایگشتهای یک رشته 27 - جلسه بیست و پنجم: مفاهیم و مثالهای آرایه‌های دو بعدی 28 - جلسه بیست و ششم: ضرب ماتریسها ، حل دستگاههای خطی با آرایه‌های دو بعدی 29 - جلسه بیست و هفتم: مفاهیم متدها 30 - جلسه بیست و هشتم: مفاهیم Call By Value و Call By Reference در متدها 31 - جلسه بیست و نهم: مثالهای تکمیلی متدها، کاربرد متدها در رشته ها 32 - جلسه سی ام: مثال کدنویسی: پروژه جمع دو چندجمله ای
نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *